Technologieforum

Technologieforum

Welkom op het forum over techniek en energie.
Het is nu 21 sep 2014, 11:03

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp  Antwoord op onderwerp  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Rocket 177
BerichtGeplaatst: 15 maart 2013, 21:51 
Hunebedbrander

John schreef:
Condens in het rookgas-kanaal= die is er volgens mij gewoonweg niet.

Inderdaad, heb het ook ondervonden.

Als ik mijn pelletbrander aansteek, stikt het van het condens in de grote brander-ruimte.Het water drupt van de wanden.

MAAR: Bij een temperatuur van 50 graden is er geen condens meer te vinden ook niet in de lange weg die ik de rookgassen laat afleggen.
Na 4 uur stoken nog nooit water teruggevonden.

Let wel al het water in de kachel heeft overal dezelfde temperatuur.

Groeten

ps: Ik koel de kachel tot dit punt met het water in de wisselaar te regelen afkomstig van de hottub (3000 liter)

BerichtGeplaatst: 15 maart 2013, 23:41 

Condens bij het aansteken is een gevolg van koude kachel. De rookgassen condenseren hierop.
Ik probeer de rookgassen boven de 100gr te houden. Eventueel aanwezige waterdamp gaat anders condenseren. Moet dan toch eens naar de samenstelling van hout kijken t.o.v. gas. Hier zijn het de koolwaterstoffen en zuurstof die condens geven. Je zou verwachten dat dat bij hout ook gebeurt.

BerichtGeplaatst: 16 maart 2013, 00:15 
Hunebedbrander

:lol:

pfff, speel er al wat langer mee :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 16 maart 2013, 09:38 

Ja, je you tube filmpjes heb ik juist bekeken. Indrukwekkend. Heb je meer kachel-projecten?
Als je net als John de rookgassen zover terugkoelt, krijg je dan geen natte prut in je kanaal?
En dan bedoel ik de verwarming voor je huis, die in de winter een maand of langer volop brandt?
Je bent wel een handige harrie!!

BerichtGeplaatst: 16 maart 2013, 13:12 

@ Fikkiestoken,

Je hebt een prachtig stukje werk afgeleverd met je pelletstoker! Groot compliment! :ugeek:
Een paar vragen heb ik wel:
Gebruik je ook iets van turbulatoren of zoiets in je vlampijpen?
Blijven ze schoon of hoe reinig je ze dan?
Heb je een ingaande en uitgaande temperaturen van water en rookgas?

Grz,
Holtere

BerichtGeplaatst: 16 maart 2013, 22:20 
Hunebedbrander

eeeuuhh, dit is wel off rocket niet?

Ik stook deze alleen in de zomer, aanslag haal ik af en toe weg met aangepaste staalborstel op een buis.
De vijzelbuis 1 x per zomer met komborstel(staal)met boormachine.
Het hele spul heeft lengte genoeg om de gassen ver genoeg te blijven koelen.
Gas/water wisselaar beter overdimensie.

Zijn mijn gassen te warm?Dan maak ik de wisselaar langer.
Met het volgende projekt ben ik nog bezig,brand bijna, eerst resultaten brander afwachten en dan eens meten wat de restgassen in temperatuur doen.

Bij de hottub kachel zijn de rookgassen niet erg warm, kan de alupijp 70 mm met de hand vacthouden bij vol bedrijf.(dit ding is nu 4 jaar oud, het werkt en kijk er dan niet meer naar om)

Geen druppie water te vinden,pellets(10~15 %) worden verbrand met geforceerde luchttoevoer met gestabiliseerde voeding.

BerichtGeplaatst: 16 maart 2013, 22:28 
Schavelingen & gensterkoning

Vandaag bij mij toch de eerste tekenen van condens in de schouw. :cry:
Ik was niet echt "bezig" met stoken waardoor de 177 af en toe zo goed als zonder brandstof kwam te zitten. De afgas en watertemp. kwam meermaals niet boven de 45°. Ook (gisteravond dan) aan de buitenkant nat geregend hout dat op het terras lag er in gepropt.
Deze namiddag zag ik verdroogde zwarte lopen aan de buitenkant van de schouwpijp hangen. Niet goed dus!
De buis van mijn SZ brander is een dikwandige RVS buis uit één stuk van 3.5 meter. In de schouwmantel (verdiep) zitten dunwandige RVS kachelbuizen bovenop deze dikwandige buis. Hier heb ik maar één keer condens gehad, ook door "te nat" hout er in te proppen. Deze brander gebruikte ik ook af en toe voor het stoken van stukhout. Voor de 177 heb ik goedkopere galvanisé buizen gebruikt (4 meter) en niet helemaal doorgetrokken tot einde schouw. Er zit maar een half metertje in de schouwpot van 20 X 20, deze gaan dan nog een metertje of 4 a 5 door. Denkelijk condenseert daar de boel met het gekende gevolg.
In de late namiddag ben ik er min of meer blijven bij zitten en dan was er niets van vers condens te bespeuren. Afgas net buiten de wisselaar bleef mooi schommelen tussen 60° en 65°. Watertemp zat toen al ruim boven de 70°. Dit viel soms wat terug als de CV zijde van de platenwisselaar warmte vroeg.
Je moet eigenlijk bij deze 177 in de buurt blijven wil je een hoog rendement behouden. En iets te nat hout is bij het stoken op de grens van het haalbare wat afgastemp. betreft al helemaal "uit den boze". Bij eender welke kachel trouwens
En automatisch stel ik me dan vragen bij de heren die deze 177 of enig ander kacheltje als massakachel gebruiken. Als je tegenstroom kanalen of bell iets te groot zijn ga je condens krijgen. Dat water is geen probleem, maar het creosoot dat er achterblijft zal zich gaan ophopen. Ook op plaatsen waar je nauwelijks of niet bij kan om te reinigen.
Word het dan achteraf echt" fikkie stoken"? :mrgreen:

Of zou dit creosoot uit de schouw zelf kunnen komen? Dus iets wat er al in zat? Want echt zuiver was die schouw niet.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 16 maart 2013, 22:48 
Hunebedbrander

Van mij mogen de wisselaars branden,nog meer rendement :mrgreen:

Ik vind alleen grijze assen,ik gaf het al een x aan;mijn manteltemperatuur is nooit kouder dan +- 50 graden en de vlam brand vrij uit.

Daarna koel ik pas.

Alle kachels die branden stoten dezelfde troep uit, maar waar slaat het neer?

In de lucht of in de wisselaar, volgens mij is die discussie ergens anders al gevoerd.

Er zijn al professionele fabrieken die met pellet cv kachels ook tot condenseren gaan!

BerichtGeplaatst: 16 maart 2013, 22:51 
Geluksvogel

@John,

Heb al water kunnen opvangen in de condensbak van de wisseaar tot nu toe?

BerichtGeplaatst: 16 maart 2013, 23:15 

Eerlijk gezegd nog niet in gekeken Michel. Zal morgen na een paar vullingen eens kijken. Maar normaal gezien blijft het water nu op temp. omdat de SZ brander s'nacht door blijft gaan. Gisteravond had ik enkel de 177 aan de gang, tot een uur of 11. Dus deze morgen was het water koud. Ik denk dat de té koude afgastemp. en herhaaldelijk de 177 terug aan de gang brengen de oorzaak was. Dus ofwel moet ik nog verder koelen in de wisselaar. Maar dan moet hier alles op LTV werken. Ik heb hier toch graag minimaal water van 60° door de radiatoren. Dus heb ik 70° in de buizenwisselaar of mijn SZ brander nodig. Te warm om de buizenwisselaar zo ver te gaan koelen. Ben al blij met 10° verschil.

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 17 maart 2013, 00:00 
Geluksvogel

Dat was hier het geval, 135m2 vloerverwarming zorgt voor een lage retourwatertemperatuur in aanvang.
Echt heel veel condens, ca 12% van de ingevoerde houtmassa.

Vandaar dat als je een dergelijk ltv systeem wilt hebben en ook sanitair warm water, je in feite uitkomt
op een dubbele wisselaar. de 1e wisselaar tot 85-90 graden en 2e wisselaar tot 35-40.
Dat is toekomstmuziek voor mij.

@Fikkiestoken,

Citaat:
Er zijn al professionele fabrieken die met pellet cv kachels ook tot condenseren gaan!

Daar heb ik wel van gehoord ja, kan ze zo niet opnoemen.

Citaat:
Alle kachels die branden stoten dezelfde troep uit, maar waar slaat het neer?

Als je probeert een perfecte verbranding te krijgen met stukhout, zoals bij de Rocket, (een computergestuurde pelletbrander van tegenwoordig is ook qua uitstoot perfect te noemen zou ik zeggen, ligt ook deels aan de brandstof)

Dan ga je er van uit dat de rookgassen al vrij schoon zijn t.o.v. andere kachels.
Als je daarna de condensatiewarmte ook nog af kan vangen, dan zit je in de top van de energetische mogelijkheden.
Het condenswater is dan nogsteeds zwart van kleur, en het stinkt. De ph waarde van condenswater is zodanig corrosief dat het bij grote wkk stations (gasgestookt Jenbacher, Catterpillar etc voor de kassenbouw) rvs sporen in het rioolwater achterlaat.

Wat ik geprobeerd heb is een perfecte verbranding simuleren met een geïsoleerde Rocket 177, met daarachter een condenserende wisselaar. Nu is John dezelfde opstelling thuis aan het voeren, het is interesant om te weten wat zijn gebruikerservaringen zijn.
Hoe meer ervaringen er zijn, hoe beter...

BerichtGeplaatst: 17 maart 2013, 11:42 

Een uurtje terug de 177 gestart. Het CV water was al op temp. omdat de SZ brander nu dag en nacht blijft doorgaan. Het water in de buizenwisselaar was niet echt koud (ong. 30°) ook al stond de aanvoer sinds gisteravond dicht. 75 Liter water in de BW is al een aardige massa om af te koelen, maar ook om terug op te warmen.
Eerst de by-pass geopend, dan de fik er in tot we op gevoel de uitgaande schouwbuis warm genoeg hadden. De temp. meter zit in de onderste schouw-aansluiting van de wisselaar. Deze stond bij aanvang op 30°. Bij gesloten by-pass ging te afgastemp. traagjes de hoogte in. De bolkraan die de water-aansluiting maakt naar de rest van het CV systeem nog steeds dicht om te kijken hoeveel tijd er over ging om tot 60° te geraken. Nu hangt alles af van je brandhout of dit vrij snel gaat of wat trager. Dunne houtjes branden nu eenmaal feller dan dikke blokken. Ik had hier een oude binnendeur (kartonnen honingraad met triplex afwerking) en een hardhouten buitendeur in stukken gezaagd ter beschikking.
Door mekaar laten branden want dat karton brand best wel hevig. Lange tijd bleef de afgastemp. wat "hangen" rond de 45°. Water bovenkant buffer was al goed warm zo te voelen. (heb geen metertjes op de BW zelf staan, wel op het leidingwerk een metertje of twee verder dus kan perfect aflezen wat er in en uit gaat)
Na iets meer dan een half uur het water uit de BW in het systeem laten lopen. Top van de BW liet 63° graden opmeten. Retour water (van het complete systeem dan) 54°.
Da afgastemp. bleef nu ong. gelijk met het retourwater, soms eens wat lager, soms wat hoger. De deur op een kier gaf direct wat meer "brul" in de 177. De afgastemp. steeg dan naar een 70°.
Krijgt de 177 dan te weinig lucht? Deze uitvoering heeft al een lucht-schuifje extra!

Afbeelding

BerichtGeplaatst: 17 maart 2013, 12:48 

@John,

Eerder vertelde je dat je die schrapers in de buizen had gedaan. Lijkt mij dat je dan hetzelfde effect hebt als dat je je schoorsteenklep een eind dichtdraait? Ik meen wel dat Peter hier nogal wat bedenkingen tegen heeft :? M.a.w. je kunt eigenlijk alleen met metingen bepalen of je te ver knijpt in de aan- en afvoer?
In een bell kan de boel vrij z'n gang gaan maar dat is met warmtewisselaars lijkt me, anders.
Ik ben erg benieuwd hoe een rookmeting eruit gaat zien. Zijn die al gemaakt bij iemand?

Grz,
Holtere

BerichtGeplaatst: 17 maart 2013, 13:20 
Geluksvogel

@Holtere,

Een rocket met wisselaar erachter, daar zijn nog geen metingen van.
Wel een tunneloven met éénzelfde wisselaar erachter, die metingen op zich al aardig gunstig.

BerichtGeplaatst: 17 maart 2013, 16:29 

Holtere, of dit hetzelfde effect heeft laat ik in het midden. Feit was dat de rookgas-snelheid voor mijn begrippen qwa zuinig stoken serieus de verkeerde kant op liep.
Rookgastemp. van boven de 100°, daar heb ik innerlijk problemen mee :mrgreen: De rest van de dag (tot nu) heb ik het ding in de gaten gehouden en regelmatig bij gevuld.
Ook mijn SZ brander heeft enkele uurtjes mee gedraaid om de buffer sneller op te warmen. Enheuuu...ik moet dringend zo veel mogelijk gaan isoleren hier beneden want het loopt een beetje de spuigaten uit. Hier boven is het 24°, beneden waar de branders staan (een ruimte van een 450 m³) is het een pak warmer! Het voelde eerlijk gezegd wat frisjes toen ik de living binnen kwam :shock:

Die remmers doen hun werk, wat wil zeggen de afgastemp. binnen voor mij aanvaardbare waardes brengen. Al moet gezegd dat het allemaal nog maar wat uit-proberen is. Meestal, ik zeg uitdrukkelijk meestal, blijft de afgastemp. het inkomende water volgen. Soms met uitschieters naar boven (als er dun hout verbrand wordt, en dat kan wel tot 10° meer oplopen) maar ook een graadje of twee lager als er dikke blokken in liggen. Van die blokken gaan er dan ook maar twee in het kacheltje.
Van condens nu geen last. Dus denkelijk gisteren wat te nat hout en geen opgewarmde schouw. Ik ben vandaag tot onder de 40° gegaan met de afgastemp. zonder problemen.

Het blijft wat uit proberen om tot de beste resultaten te komen, dat is al zeker. Droog hout, dat is belangrijk! ;)

Afbeelding

Plaats een nieuw onderwerp  Antwoord op onderwerp  [ 104 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur